Toegankelijkheidsverklaring voor de Nederlandse eBay-diensten

Toegankelijkheidsverklaring voor de Nederlandse eBay-diensten

Deze toegankelijkheidsverklaring is gepubliceerd op 28 juni 2025.

Deze toegankelijkheidsverklaring is van toepassing op de Nederlandse eBay-diensten die worden aangeboden via de eBay-website voor desktops en mobiele apparaten (https://www.ebay.nl/), de Android-app en de iOS-app.

Empowerment van onze eBay-community

eBay zet zich in voor een open, mensgedreven community die wordt ondersteund door geavanceerde technologie. Bij ons draait alles om het samenbrengen van mensen en het stimuleren van ondernemersgeest. Ook willen we personen met verschillende vaardigheden helpen om hun volledige potentieel te bereiken.

We blijven de koop- en verkoopervaring voor iedereen verbeteren, waarbij we vooral ook onze digitale ruimtes toegankelijk proberen te maken voor mensen met een handicap. Doorlopend stemmen we onze diensten af op de toepasselijke nationale wetten ter uitvoering van de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn (EAA), met name de Nederlandse implementatiewet toegankelijkheidsvereisten voor producten en diensten. We vinden namelijk dat iedereen toegang moet hebben tot de mogelijkheden die eBay biedt.

Inzet voor toegankelijkheid en inclusie van mensen met een handicap

We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat onze diensten voldoen aan de toegankelijkheidsnorm EN 301 549. We ondersteunen dit onder meer op de volgende manieren:

  • Een speciaal team voor toegankelijkheid.
  • Toegankelijkheid is een fundamenteel aspect van het eBay-ontwerpsysteem EVO.
  • Ontwikkeling van de plug-in Include Accessibility Annotations Figma zodat ontwerpers eerder in hun projecten rekening kunnen houden met toegankelijkheid.
  • Opensource-bronnen voor ontwikkelaars: MIND Patterns voor het bouwen van toegankelijke e-commercewebsites en -componenten, en OATMEAL voor tests.
  • Auditpartner voor toegankelijkheid om ervaringen te testen op conformiteit en bruikbaarheid van normen.
  • Toegankelijkheidstraining voor ontwerpers, ontwikkelaars, klantenservicemedewerkers en andere functies.
  • Sponsoring en presentaties tijdens internationale conferenties over toegankelijkheid.

Contact en feedback

Als u tijdens het gebruik van eBay toegangsbarrières ondervindt op onze website of in mobiele toepassingen, kunt u altijd rechtstreeks contact met ons opnemen. U kunt ons als volgt bereiken:

Hoe werken eBay-diensten?

eBay beheert een online handelsplaats waarop gebruikers allerlei soorten goederen en diensten kunnen aanbieden en kopen en andere content kunnen publiceren. eBay biedt zelf geen objecten aan en is geen contractpartij in de overeenkomsten, die uitsluitend tussen de gebruikers van de eBay-handelsplaats worden gesloten.

De eBay-diensten zijn erop gericht om transacties tussen gebruikers via de eBay-handelsplaats, alsmede contracten tussen gebruikers mogelijk te maken via de eBay-handelsplaats. eBay Betaaldiensten verwerkt namens verkopers betalingen voor bepaalde transacties die via de eBay-handelsplaats worden uitgevoerd.

Gebruikers kunnen ook profiteren van aanvullende eBay-diensten of partners waarmee eBay samenwerkt, zoals verzekerings-, montage- en installatiediensten.

Een gedetailleerd overzicht van de diensten die eBay via de eBay-handelsplaats aanbiedt, vindt u in artikel 2 van de Gebruikersovereenkomst van eBay en artikel 1 van de Betalingsvoorwaarden van eBay

Als u objecten op de eBay-handelsplaats wilt zoeken en kopen, kunt u dat doen zonder u in te schrijven. Als u echter objecten wilt verkopen, dient u zich eerst in te schrijven. Voor inschrijving moet u een eBay-account openen. Hiervoor dient u volledig handelingsbekwaam te zijn en nauwkeurige en volledige gegevens te verstrekken. Meer informatie over inschrijving en beheer van uw eBay-account vindt u in artikel 3 van de Gebruikersovereenkomst van eBay. Zodra u zich hebt ingeschreven, komt er een overeenkomst tot stand tussen u en eBay voor het gebruik van de eBay-diensten. Dit contract kan te allen tijde door u of, in bepaalde gevallen, door eBay worden opgezegd. Meer informatie hierover vindt u in artikel 20 van de Gebruikersovereenkomst van eBay.

Als gebruiker hebt u toegang tot allerlei verkoopfuncties en tot de Geld-terug-garantie van eBay. Deze beschermt kopers als een object niet aankomt of afwijkt van de beschrijving en als er een probleem is met een retourzending. Er zijn specifieke gebruiksregels van toepassing op functies en diensten voor gebruikers. Deze functies en regels worden beschreven in artikel 6 van de Gebruikersovereenkomst van eBay.

Wat zijn aanbiedingsopties van eBay en hoe kan ik aankopen doen?

eBay biedt gebruikers verschillende verkoopvormen en functies zodat ze onderling transacties kunnen starten en afronden. Verkopers kunnen er zelfs voor kiezen om objecten en internationale verzending aan te bieden aan kopers in andere landen. De koopopties worden bij elke aanbieding weergegeven. Dit zijn de belangrijkste manieren waarop kopers objecten kunnen aanschaffen:

  • Nu kopen: Met deze optie kunnen kopers een object onmiddellijk aanschaffen tegen een vaste prijs die de verkoper heeft vastgesteld. 
  • Beste voorstel: Met Beste voorstel kunnen kopers de verkoper een prijs voorstellen die ze bereid zijn voor het object te betalen. De verkoper kan het voorstel accepteren of afwijzen en een tegenvoorstel doen door een andere prijs voor te stellen.
  • Veiling: Bij deze verkoopvorm bepaalt de verkoper een startprijs en brengen geïnteresseerde kopers een bod uit. Na afloop van de veiling wint de hoogste bieder het object. Deze kan de aankoop voltooien door het eindbod te betalen.

Meer informatie over verkoopvormen en het voltooien van een transactie vindt u in artikel 9 van de Gebruikersovereenkomst van eBay.

eBay kan bij verkopers kosten in rekening brengen voor het aanbieden van objecten, het gebruiken van optionele extra aanbiedingsopties, of andere diensten. Als een object wordt verkocht, dienen verkopers kosten te betalen zoals beschreven in artikel 7 van de Gebruikersovereenkomst van eBay.

Wanneer u als koper een transactie voltooit met behulp van eBay-diensten, worden de betalingen namens de verkoper afgehandeld door de eBay-betaaldienstverleners. Wanneer verkopers zich inschrijven, gaan ze een overeenkomst voor betaaldiensten aan met eBay-betaaldienstverleners. Dit houdt in dat ze bepaalde gegevens moeten verstrekken om hun identiteit te bevestigen en aan wetgeving te voldoen, bijvoorbeeld inzake witwasbestrijding. Als koper kunt u over het algemeen elke betalingsmethode gebruiken die tijdens betalen wordt aangeboden. De eBay-betaaldienstverlener incasseert uw betaling en maakt deze over naar de verkoper. Meer informatie vindt u in artikel 5 van de Gebruikersovereenkomst van eBay en in de Betalingsvoorwaarden van eBay. Een overzichtelijke beschrijving van hoe eBay-betaaldiensten werken vindt u in Betaaldiensten op eBay.

Na een transactie kunnen gebruikers elkaar beoordelen volgens richtlijnen die hier beschikbaar zijn. Bovendien kunnen gebruikers berichten met andere gebruikers uitwisselen en berichten van eBay ontvangen via Berichten in Mijn eBay. Meer weten over Berichten?

Voor een veilige eBay-omgeving die voldoet aan regelgeving, mogen gebruikers geen content plaatsen die in strijd is met wetgeving of het eBay-beleid. Als u content tegenkomt die in strijd lijkt te zijn, kunt u deze melden via onze procedure in het beleid inzake contentschending. eBay beoordeelt de gemelde content en kan passende maatregelen nemen tegen het verantwoordelijke lid als een overtreding wordt geconstateerd, zoals beschreven in artikel 11 van de Gebruikersovereenkomst van eBay. Daarnaast kan eBay voor andere soorten schendingen maatregelen treffen zoals beschreven in artikel 12 van de Gebruikersovereenkomst van eBay.

Als eBay actie onderneemt of een melding van een gebruiker afwijst, heeft de betrokken gebruiker of melder het recht om een klacht in te dienen. eBay moet deze beoordelen. De details van deze procedure zijn beschreven in artikel 17 van de Gebruikersovereenkomst van eBay. Daarnaast werkt eBay, zoals wettelijk vereist, samen met bemiddelaars en instanties voor alternatieve geschillenbeslechting om geschillen met betrekking tot dergelijke acties op te lossen. Meer informatie vindt u in artikel 18 van de Gebruikersovereenkomst van eBay. In het geval van frequente en duidelijk ongegronde meldingen of klachten kan eBay, na voorafgaande waarschuwing, besluiten om ingediende kwesties niet meer in behandeling te nemen. Meer informatie hierover vindt u in artikel 19 van de Gebruikersovereenkomst van eBay.

Toegankelijkheidsvereisten voor eBay-diensten

Om ervoor te zorgen dat onze eBay-diensten voldoen aan de toepasselijke nationale wetten ter uitvoering van de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn (EAA), met name de Nederlandse implementatiewet toegankelijkheidsvereisten voor producten en diensten, moet aan de volgende vereisten worden voldaan.

  1. De eBay-diensten moeten voldoen aan de volgende algemene vereisten voor consumenten zoals vermeld in het Burgerlijk Wetboek, boek 6, titel 5, afdeling 2AB (Toegankelijkheidsvoorschriften voor dienstverleners en hun e-commercediensten naar aanleiding van de toegankelijkheidsrichtlijn).

    a. eBay moet informatie verstrekken over het functioneren van de eBay-diensten. De informatieverstrekking moet aan de volgende vereisten voldoen: De informatie wordt via meer dan één zintuiglijk kanaal aangeboden, kan door de consument worden gevonden, wordt op een begrijpelijke manier gepresenteerd, evenals op een manier die zij kunnen waarnemen. De inhoud van de informatie wordt aangeboden in tekstformats die geschikt zijn voor het genereren van alternatieve hulpformats die op verschillende manieren door de consument kunnen worden gepresenteerd en via meer dan één zintuiglijk kanaal kunnen worden waargenomen. De informatie wordt gepresenteerd in een lettertype van geschikte grootte en vorm, rekening houdend met de te verwachten gebruiksomstandigheden en met gebruikmaking van voldoende contrast en tussenruimte tussen letters, regels en alinea's. Bovendien wordt een alternatieve weergave van de inhoud geboden als elementen van niet-tekstuele inhoud zijn opgenomen. De elektronische informatie die nodig is voor het leveren van de dienst wordt op een consistente en geschikte manier aangeboden door deze waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust te maken.

    b. Websites, met inbegrip van daaraan gerelateerde onlinetoepassingen en diensten die op mobiele apparaten worden aangeboden, met inbegrip van mobiele apps, moeten door eBay toegankelijk worden gemaakt op een consistente en geschikte manier die waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust is.

    c. Wanneer ondersteunende diensten beschikbaar zijn, zoals een helpdesk, callcenter, technische ondersteuning, bemiddelingsdiensten en opleidingsdiensten, moet eBay via toegankelijke communicatiemethoden informatie verstrekken over de toegankelijkheid en compatibiliteit van de dienst met hulptechnologieën.
  2. eBay moet voldoen aan de volgende aanvullende vereisten voor de levering van bankdiensten voor consumenten zoals vermeld in de Wet op het financieel toezicht (Wft) en het Besluit Gedragstoezicht financiële ondernemingen Wft.

    a. Wanneer identificatiemethoden, authenticatiemethoden, elektronische handtekeningen, beveiligingsfuncties of betalingsdiensten worden aangeboden, moeten deze waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust zijn.

    b. Er moet worden gezorgd dat de informatie over de werking van de bankdienst begrijpelijk is voor consumenten zonder taalniveau B2 van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen (CEFR) van de Raad van Europa te overschrijden.
  3. eBay moet voldoen aan de volgende aanvullende vereisten voor de verlening van e-commercediensten aan consumenten zoals vermeld in het Burgerlijk Wetboek, boek 6, titel 5, afdeling 2AB (Toegankelijkheidsvoorschriften voor dienstverleners en hun e-handelsdiensten naar aanleiding van de toegankelijkheidsrichtlijn):

    a. eBay moet verkopers in staat stellen informatie te verstrekken over de toegankelijkheid van de te koop aangeboden producten en diensten, voor zover deze informatie door de verantwoordelijke marktdeelnemer wordt verstrekt.

    b. Identificatie-, authenticatie-, beveiligings- en betalingsfuncties moeten, indien zij niet in de vorm van een product maar als onderdeel van een dienst worden aangeboden, zodanig zijn ontworpen dat zij waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust zijn.

    c. Indien identificatiemethodes, authenticatiemethodes, elektronische handtekeningen en betalingsdiensten worden aangeboden, moeten deze zodanig zijn ontworpen dat zij waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust zijn.

Naleving van toegankelijkheidsvereisten voor eBay-diensten

eBay streeft ernaar te voldoen aan de bovenstaande toepasselijke toegankelijkheidsvereisten en aan de toegankelijkheidsnorm EN 301 549 V3.2.1. Sommige manieren waarop we dit ondersteunen, zijn al beschreven in het gedeelte Inzet voor toegankelijkheid en inclusie van mensen met een handicap hierboven. 

Aangezien de website en apps echter voortdurend in ontwikkeling zijn, is het mogelijk dat op sommige gebieden tijdelijk niet consequent aan deze norm wordt voldaan. Als u een overtreding opmerkt, neem dan contact met ons op via accessibility@ebay.com. We werken samen met een externe partner om de naleving van de normen te controleren.  

eBay verstrekt de volgende informatie over de werking van de eBay-diensten:

  • Informatie over de functionaliteit en bruikbaarheid van de diensten in de Gebruikersovereenkomst van eBay voor het gebruik van Nederlandse eBay-diensten. Gebruikers kunnen daarin belangrijke informatie voor consumenten vinden, zoals bepaald in het Burgerlijk Wetboek, boek 6, titel 5, afdeling 2AB (Toegankelijkheidsvoorschriften voor dienstverleners en hun e-commercediensten naar aanleiding van de toegankelijkheidsrichtlijn).
  • Specifieke informatie, zoals prijzen voor aanvullende diensten, wordt via de betreffende aanbieding verstrekt.
  • De functionaliteit en bruikbaarheid van eBay-betaaldienstverleners worden beschreven in de Betalingsvoorwaarden. Betaaldiensten op eBay bevat een overzichtelijke beschrijving van hoe eBay-betaaldiensten werken.
  • Meer informatie over eBay-diensten vindt u in de Regels en beleid van eBay.
  • Aanvullende richtlijnen over het gebruik en handige tips zijn beschikbaar via de eBay-klantenservice, de eBay-community en Veilig handelen.
  • Informatie over gegevensverwerking, alsmede het gebruik van cookies, webbakens en soortgelijke technologieën vindt u in onze Privacyverklaring en Cookieverklaring.
  • Details over de weergave van op interesses gebaseerde advertenties vindt u op de pagina over AdChoice.
  • Wettelijk verplichte informatie over eBay en de services van eBay vindt u op de pagina met juridische informatie
  • Specifieke informatie over kopers- en verkopersbescherming vindt u op de informatiepagina's over de Geld-terug-garantie van eBay en Verkopersbescherming.
  • Specifieke informatie over het Verified Rights Owner-programma vindt u op de informatiepagina over het VeRO-programma.
  • Gebruikers hebben toegang tot transactiegegevens via hun gebruikersaccount, eBay-berichten en e-mailmeldingen.

eBay voldoet verder aan de aanvullende toegankelijkheidsvereisten voor bank- en e-commercediensten voor consumenten door de volgende maatregelen te implementeren:

  1. eBay biedt identificatiemethoden, verificatieprocessen, beveiligingsfuncties en betalingsdiensten die net zo waarneembaar, bruikbaar, begrijpelijk en robuust zijn en voldoen aan de norm EN 301 549 V3.2.1.
  2. De informatie over de werking van eBay-betaaldiensten voor consumenten wordt gepresenteerd op taalniveau B2 volgens het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen (ERK) van de Raad van Europa. Betaaldiensten op eBay bevat een overzichtelijke beschrijving van hoe eBay-betaaldiensten werken.
  3. Daarnaast biedt eBay verkopers de mogelijkheid om informatie te verstrekken over de toegankelijkheid van hun producten of diensten. Dit kunt u opnemen op de pagina met het productoverzicht voor elke aanbieding.

eBay biedt toegankelijke klantenservice via telefoon en e-mail. De klantenservice kan u meer informatie geven over toegankelijkheid.

Verantwoordelijke toezichthouder

De contactgegevens van de verantwoordelijke toezichthouder zijn als volgt:

Voor bankdiensten voor consumenten:

Autoriteit Financiële Markten (AFM)
Postbus 11723
1001 GS  AMSTERDAM
www.afm.nl

Voor e-commercediensten:

Autoriteit Consument & Markt (ACM) 
Postbus 16326
2500 BH  DEN HAAG
www.acm.nl