Hulp
Hulp
Zoeken in Hulp-pagina's 
(Hiermee wordt niet naar objecten of producten gezocht)
 ZoekenTips

Wat is feedback en welke invloed heeft feedback op mijn reputatie?

Feedback is commentaar dat andere eBay-leden je hebben gegeven nadat ze zaken met je hebben gedaan. Dit commentaar en deze beoordelingen zijn een handige indicator van je reputatie als koper of verkoper op eBay. Dit commentaar en je feedbackscore zijn te vinden in je feedbackprofiel.

Hoe 't werkt

Na iedere transactie kunnen kopers en verkopers feedback over elkaar geven. Feedback van kopers kan bestaan uit een positieve, negatieve of neutrale beoordeling, toegelicht met een korte commentaar. Feedback van verkopers kan bestaan uit een positieve beoordeling en een korte commentaar. Deze beoordelingen worden gebruikt om feedbackscores te berekenen. Behoudens enkele uitzonderingen, die hieronder zijn vermeld, is dit de manier waarop het feedbacksysteem werkt:

  • +1 punt bij elk positief commentaar dat wordt gegeven.

  • 0 punten bij elk neutraal commentaar dat wordt gegeven.

  • -1 punt bij elk negatief commentaar dat wordt gegeven.

Zo betekent Skippy (125) dat het eBay-lid met de gebruikersnaam Skippy positieve feedback heeft ontvangen van minstens 125 andere eBay-leden.

Elk lid kan je score met één (positief, negatief of neutraal) punt per transactie beïnvloeden. Herhaalde feedback wordt echter alleen meegeteld in de feedbackscore als een nieuwe transactie waarvoor het lid feedback geeft, in een andere week voltooid wordt dan een vorige transactie met eenzelfde handelspartner. Voor feedbackdoeleinden definieert eBay een week als een periode die begint op maandag en eindigt op zondag (Pacific Time).

Een koper wint een object bijvoorbeeld op dinsdag, ontvangt het vervolgens en geeft de verkoper positieve feedback op donderdag. Als de koper dezelfde week nog een object wint bij dezelfde verkoper, telt de feedback die de koper achterlaat niet mee voor de feedbackscore van de verkoper. Als de koper de dinsdag erna nog een object van de verkoper wint, telt de feedback wel mee voor de feedbackscore van de verkoper.

Wanneer moet je feedback bekijken?

Voordat je op een object biedt, kun je het feedbackprofiel van de verkoper controleren door op de feedbackscore naast de gebruikersnaam te klikken of door de functie Zoeken naar lid te gebruiken. Verkopers kunnen ook het feedbackprofiel van een bieder bekijken om te controleren hoe betrouwbaar ze zijn geweest bij eerdere transacties.

Tips voor feedback

  • Geef na een transactie altijd feedback om jouw ervaring met andere leden te delen.

  • Gegeven feedback kan niet worden verwijderd, dus geef alleen eerlijk en zakelijk commentaar dat betrekking heeft op een specifieke transactie met je handelspartner.

  • Een hoge feedbackscore en een hoog percentage zijn doorgaans een goed teken, maar het is altijd verstandig om het feedbackprofiel van je handelspartner op negatief commentaar te controleren.

  • Neem contact op met je handelspartner en probeer problemen op te lossen voordat je negatieve feedback geeft.

  • Houd je feedbackprofiel openbaar. Als je een privé-feedbackprofiel hebt, kun je geen objecten op eBay verkopen.

  • Als de verkoper een geschil wegens een onbetaald object tegen een koper indient en de koper niet tijdig op het geschil reageert, wordt alle negatieve of neutrale feedback die deze koper heeft gegeven verwijderd en krijgt de koper een aantekening wegens een onbetaald object. 

  • Wanneer een lid wordt geschorst, verwijderen wij alle neutrale of negatieve feedback die dit lid heeft gegeven.

  • Kopers moeten minstens zeven dagen wachten voordat zij negatieve of neutrale feedback kunnen geven over een PowerSeller die minimaal 12 maanden bij eBay is geregistreerd.

Neem even de tijd om de training over feedback te volgen.

Contact opnemen met Klantenservice

Als je meer hulp nodig hebt of nog vragen hebt, kun je contact met ons opnemen.

Contact met ons opnemen

Heb je een vraag? Wij kunnen je helpen.

 Contact opnemen

Vraag het aan andere leden

Krijg hulp van andere eBay-leden. Ga naar het Antwoordcentrum om een vraag te stellen.

Verwante Hulp-onderwerpen