3 min overzicht

Feedback geven voor verkopers

Feedback is een goede manier om uw ervaring met een verkoper op eBay te delen. Uw feedback helpt anderen weloverwogen beslissingen te nemen en vertelt uw verkoper hoe ze het hebben gedaan.

Iedere keer dat u iets op eBay koopt, kunt u een positieve, neutrale of negatieve beoordeling over uw ervaring geven. U kunt ook commentaar over uw ervaring toevoegen, afbeeldingen van uw object toevoegen of specifieke aspecten van de transactie beoordelen. "Geverifieerde aankoop" wordt naast uw feedback weergegeven om andere kopers te laten weten dat uw feedback betrekking heeft op een aankoop die op eBay is voltooid.

Feedback geven

Nadat u een aankoop hebt gedaan, sturen we u een e-mail om u eraan te herinneren feedback te geven voor uw verkoper.

U kunt ook feedback geven via uw aankoopgeschiedenis - nieuw venster of tabblad. U ziet de optie om feedback te geven als u dat nog niet hebt gedaan.

U kunt dan het volgende doen:

  • Het object een algemene sterbeoordeling geven als een object in aanmerking komt
  • Aspecten van de transactie beoordelen, bijvoorbeeld of het object op tijd is aangekomen, de nauwkeurigheid van de objectbeschrijving, de verzendkosten en de communicatie met de verkoper
  • Feedback over het object schrijven
  • Maximaal 5 foto's toevoegen van het object dat u hebt gekocht

U kunt ook alle feedback bekijken die u hebt gegeven of ontvangen in uw feedbackprofiel. Hier kunt u ook feedback opvolgen en reageren op feedback.

Tip
Als u een probleem met uw bestelling hebt, raden we u aan contact op te nemen met de verkoper voordat u negatieve feedback geeft. Positieve beoordelingen en feedback helpen verkopers om meer objecten te verkopen, dus ze werken meestal graag met u samen om uw probleem op te lossen.

U vindt alles wat u moet weten over het geven van feedback in de onderstaande gidsen, bijvoorbeeld hoe u feedback kunt bekijken en zo nodig kunt wijzigen.

Geschillen rond feedback met verkopers afhandelen

Als de verkoper vindt dat uw feedback niet eerlijk is, kan hij of zij u vragen om uw feedback te wijzigen. Lees hoe u in dat geval kunt reageren.

Feedback voor verkopers bekijken en wijzigen

Ontdek hoe u al uw feedback voor verkopers kunt bekijken en hoe u eerder gegeven feedback kunt opvolgen of aanvullen met commentaar.

Feedbackbeleid

Hoewel feedback is bedoeld als een open forum, hebben we regels om opbouwend, eerlijk gebruik te waarborgen.

Veelgestelde vragen

U kunt maximaal 60 dagen feedback geven, vanaf de datum waarop u uw object hebt ontvangen of vanaf de verwachte leveringsdatum, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet. Als u geen verwachte leveringsdatum hebt opgegeven, hebt u maximaal 90 dagen de tijd om feedback te geven aan de verkoper, vanaf het moment dat u uw aankoop hebt voltooid.

U moet uw account minstens 5 dagen hebben om feedback te kunnen geven.

Uw feedback wordt weergegeven in het feedbackprofiel van de verkoper. Als een object een productpagina heeft, worden de sterbeoordeling en feedback over het object ook weergegeven op de pagina met productrecensies.

We kunnen uw feedback ook openbaar weergeven op ons platform op andere locaties

Door feedback te geven voor een verkoper, geeft u uw mening en laat u andere kopers weten wat uw ervaring is. Uw feedback wordt gecombineerd met die van anderen om uitgebreide informatie te verzamelen. Hiermee kunt u steeds de beste verkopers vinden wanneer u winkelt.

Wanneer u een aanbieding bekijkt, vindt u de positieve feedbackscore van de verkoper als percentage onder de gebruikersnaam. Als een verkoper bijvoorbeeld een score van 99,5% heeft, betekent dit dat 99,5% van de kopers die feedback hebben gegeven, over het algemeen een positieve ervaring met die verkoper hadden.

Lees meer over verkopersbeoordelingen.

Na elke transactie kunnen leden een positieve, negatieve of neutrale beoordeling geven om hun algehele ervaring te beschrijven.

We gebruiken deze beoordelingen om feedbackscores te bepalen. In de meeste gevallen krijgen leden:

  • +1 punt voor elke positieve beoordeling
  • Geen punten voor elke neutrale beoordeling
  • -1 punt voor elke negatieve beoordeling

U moet feedback geven voor elke transactie. Houd er rekening mee dat uw eigen feedbackscore anders wordt berekend, afhankelijk van het feit of de verkopen in dezelfde week hebben plaatsgevonden. Voor feedbackdoeleinden definiëren we een week van maandag tot en met zondag (Pacific Time).

Als de verkopen in verschillende weken hebben plaatsgevonden, kan elke beoordeling een feedbackscore met 1 punt beïnvloeden. Een positieve beoordeling verhoogt de feedbackscore met 1 punt. Een negatieve beoordeling verlaagt de feedbackscore van een verkoper met 1 punt.

Als de verkopen in dezelfde week hebben plaatsgevonden, verhogen we uw feedbackscore met 1 punt, ongeacht het aantal positieve beoordelingen dat u binnen die week van de verkoper hebt ontvangen.

Negatieve feedback wordt een permanent onderdeel van de gegevens van een verkoper en kan zijn of haar reputatie en bedrijf schaden. Probeer indien mogelijk met de verkoper samen te werken om eventuele transactieproblemen op te lossen voordat u negatieve feedback geeft.

Als u besluit negatieve feedback te geven, zorg er dan voor dat deze eerlijk en feitelijk is en specifiek betrekking heeft op de transactie.

Verkopers reageren vaak op negatieve feedback en kunnen contact met u opnemen om te proberen het probleem op te lossen.

In sommige situaties kunnen we feedback voor verkopers verwijderen wanneer ze geen schuld hebben. Ga naar ons feedbackbeleid voor meer informatie.

Als we een lid schorsen, verwijderen we bovendien alle neutrale of negatieve feedback die hij of zij op anderen heeft gegeven. We verwijderen de feedback van een koper ook als deze niet voor een object betaalt of onze regels en beleid overtreedt.

U moet een eBay-account hebben om feedback te kunnen geven nadat u een object hebt gekocht. Als u een object hebt gekocht als bezoeker, kunt u geen feedback geven over uw ervaring.

Was dit artikel nuttig?

Verwante hulponderwerpen