Hulp
Hulp
Zoeken in Hulp-pagina's 
(Hiermee wordt niet naar objecten of producten gezocht)
 ZoekenTips

Gedetailleerde verkopersbeoordelingen


Naast het positief, neutraal of negatief beoordelen van een verkoper, kunnen kopers specifieker zijn door gedetailleerde verkopersbeoordelingen te geven.

Gedetailleerde verkopersbeoordelingen geven

Je kunt direct na je transactie een gedetailleerde verkopersbeoordeling geven, of op een later tijdstip (tot maximaal 60 dagen na de transactie). Als je een gedetailleerde verkopersbeoordeling wilt geven, moet je dit doen als je je totale feedbackbeoordeling en je commentaar geeft.

Zo geef je gedetailleerde verkopersbeoordelingen:
  1. Ga naar het Feedbackforum.

  2. Klik rechts op de pagina op de link Feedback geven.

  3. Beoordeel je totale ervaring als positief, neutraal of negatief. Nadat je je totale beoordeling hebt geselecteerd, kun je uitgebreid commentaar en een gedetailleerde verkopersbeoordeling toevoegen.

  4. Klik op de sterren om je gedetailleerde verkopersbeoordeling aan te geven.

De hoogste beoordeling is 5 sterren, de laagste 1 ster.

Wat je beoordeelt Tips voor beoordelingen

Hoe nauwkeurig was de objectbeschrijving?

  • Controleer objecttitel, -beschrijving en staat van object om te zien of ze overeenkomen met het object dat je hebt ontvangen.

Hoe tevreden ben je over de communicatie van de verkoper?

  • Probeer je te herinneren of de verkoper je vragen heeft beantwoord, en dit op een professionele manier heeft gedaan.

  • Neem alleen werkdagen in aanmerking als je de tijdigheid van de communicatie van de verkoper evalueert (verkopers controleren hun e-mail tijdens weekenden en feestdagen wellicht niet).

  • Als de verkoper aan specifieke vereisten heeft voldaan, ontvangt hij of zij automatisch een gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor communicatie. Je kunt die beoordeling niet wijzigen.

Hoe snel heeft de verkoper het object verzonden?

  • Beoordeel de verkoper op hoe lang het duurde om het object te verzenden, niet hoe lang het duurde voordat je het object ontving.

  • Houd verkopers niet verantwoordelijk voor vertragingen in verzendingservices, vertragingen bij de douane, of voor hoe lang het duurde voordat je betaling werd ontvangen. Als het object wordt afgehaald, kun je deze beoordeling niet geven.

  • Als de verkoper aan specifieke vereisten heeft voldaan, ontvangt hij of zij automatisch een gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor communicatie. Je kunt die beoordeling niet wijzigen.

    Opmerking: als wij later vaststellen dat de verkoper heeft voldaan aan de vereisten voor een automatische beoordeling van 5 sterren voor verzendtijd, kunnen we deze beoordeling wijzigen in 5 sterren.

Hoe redelijk waren de verzendkosten?

  • Verkopers kunnen de kosten van het verpakkingsmateriaal verrekenen, samen met redelijke verwerkingskosten om de tijd en directe verzendkosten van de verkoper te dekken.

  • Als de verkoper gratis verzending heeft geboden, kun je de verzend- en verwerkingskosten niet beoordelen, aangezien de verkoper in dat geval automatisch 5 sterren krijgt.

  • Bij internationale transacties kan van kopers verwacht worden dat ze heffingen, belastingen en douanekosten betalen, in overeenkomst met landelijke wetten.

  • Als het object wordt afgehaald, kun je geen beoordeling in deze categorie geven.

Opmerking: transacties uit de rubriek motorvoertuigen worden niet beoordeeld op verzendtijd en -kosten, omdat het verzenden van een voertuig doorgaans door de koper geregeld wordt.

Waar vind ik de gedetailleerde verkopersbeoordelingen van een verkoper?

Klik op het cijfer tussen haakjes naast de gebruikersnaam van de verkoper om de gedetailleerde verkopersbeoordelingen van die verkoper te vinden. Je ziet de gedetailleerde verkopersbeoordelingen in het Feedbackprofiel van de verkoper.

Als een verkoper voldoende beoordelingen heeft, zie je sterren waarmee de gemiddelde score van de verkoper wordt weergegeven. Hieronder kun je lezen hoe de beoordelingen worden berekend.

Tip voor verkopers: Ga naar je Verkoperprestaties om te zien hoe je kopers je hebben beoordeeld. Je ziet je beoordelingen en kunt ze vergelijken met die van andere eBay-verkopers.

Hoe gedetailleerde verkopersbeoordelingen worden berekend

Het systeem voor gedetailleerde verkopersbeoordelingen is gebaseerd op een schaal van 1 tot 5. De hoogste beoordeling is 5 sterren, de laagste 1 ster. Gedetailleerde verkopersbeoordelingen beïnvloeden de totale feedbackscore van een verkoper en het verkopersniveau niet.

Gemiddelde beoordelingen worden berekend op basis van 12 maanden en worden alleen weergegeven wanneer een verkoper ten minste 5 beoordelingen heeft ontvangen.

Kopers kunnen feedback geven op een verkoper voor meer dan één aankoop. Maar om er zeker van te zijn dat de extra feedback meegeteld wordt, moet elk object in een andere week gekocht worden. Voor feedbackdoeleinden definiëren we een week als maandag tot en met zondag.

Gedetailleerde verkopersbeoordelingen verbeteren

Als je een verkoper bent, kun je met deze suggesties je verkopersbeoordeling verbeteren of een hoge beoordeling behouden:

Object voldoet aan beschrijving: Beschrijf je objecten nauwkeurig.
  • Neem relevante details over je objecten op in beschrijvingen.

  • Wees nauwkeurig en noem alle tekortkomingen. Schrijf alsof je geen foto's hebt toegevoegd, zodat kopers niet hoeven te twijfelen over wat ze krijgen.

  • Beschrijf gerestaureerde of opgeknapte objecten niet als 'nieuw'. Als kopers het woord 'nieuw' zien, verwachten ze nieuw, niet 'als nieuw'.

  • Gebruik foto's en laat je objecten uit meerdere hoeken zien.

  • Voeg een foto van het werkelijke object en geen algemene of stockfoto toe als je een tweedehands object aanbiedt.

  • Vul zoveel mogelijk specificaties in en vermeld belangrijke details, zoals grootte, gewicht, kleur en aantal.

  • Maak je beschrijving zodanig op dat kopers deze eenvoudig kunnen lezen. Gebruik opsommingstekens, vette koppen en overzichtelijke alinea's.

Communicatie: Laat je klanten weten dat je voor hen klaarstaat.
  • Beschrijf in je aanbiedingen je beleid en de manier waarop kopers je kunnen bereiken. Laat je kopers weten hoe snel ze een reactie tegemoet kunnen zien en voldoe aan de verwachtingen die je hebt gewekt.

  • Verzend automatische berichten naar kopers met updates over hun object. In Verkoopmanager Pro en andere verkooptools kun je bijvoorbeeld een automatisch bericht maken, zoals: 'Bedankt voor de bestelling en de snelle betaling. Het object is vandaag verzonden.'

  • Reageer snel op e-mails en telefoongesprekken.

  • Neem antwoorden op veelgestelde vragen in je aanbiedingen op zodat je niet wordt lastiggevallen met algemene vragen.

  • Blijf rustig en onbevooroordeeld tijdens al je communicatie met kopers. Zelfs de meest ontevreden kopers kunnen een trouwe klant worden als je hen beleefd en begripvol behandelt.

Verzendtijd: Verzend objecten zo snel mogelijk.
Als je aan bepaalde voorwaarden voor verzendtijd voldoet, kun je automatisch een gedetailleerde verkopersbeoordeling van 5 sterren voor verzendtijd ontvangen.
* Bied indien mogelijk een verwerkingstijd van dezelfde werkdag of 1 werkdag aan. Bied alleen in uitzonderlijke gevallen en voor speciale objecten een verwerkingstijd van meer dan 1 dag aan.
* Wees specifiek over de verzendservices die je aanbiedt, zoals de levertijd van elke service.
* Verzend objecten zo snel mogelijk nadat je de betaling hebt ontvangen.
* Bied een verzendservice aan met trackingnummers en upload trackinggegevens binnen 1 werkdag na ontvangst van betaling.
* Hoewel het geen vereiste is, raden we je aan verzekerde verzending te kopen of een verzendservice te gebruiken die bescherming biedt tegen verlies en schade. Je kunt de kosten van de verzekering toevoegen aan de verwerkingskosten of objectprijs.
Verzendkosten: breng redelijke verzendkosten voor je object in rekening.
  • Bied gratis verzending aan. Als we kunnen bevestigen dat je koper heeft gekozen voor gratis verzending, ontvang je automatisch 5 sterren voor verzend- en verwerkingskosten. Zo trek je nieuwe kopers aan en vallen je aanbiedingen meer op in zoekopdrachten.

  • Verstrek details, zoals service en kosten, in het gedeelte met verzendgegevens van je aanbieding.

  • Bied kortingen voor de verzending van meerdere objecten in één bestelling. Je klant ziet andere objecten die je aanbiedt, profiteert van lagere verzendkosten en geeft hoogstwaarschijnlijk een uitstekende beoordeling.

Contact opnemen met Klantenservice

Als je meer hulp nodig hebt of nog vragen hebt, kun je contact met ons opnemen.

Contact met ons opnemen

Heb je een vraag? Wij kunnen je helpen.

 Contact opnemen

Vraag het aan andere leden

Krijg hulp van andere eBay-leden. Ga naar het Antwoordcentrum om een vraag te stellen.